Personalizacja to proces, który pozwala firmom skuteczniej docierać do klientów w różnych kanałach. Istnieje wiele sposobów personalizacji strategii marketingowych i strategii. Prawdopodobnie najłatwiejszym i najskuteczniejszym sposobem personalizacji marketingu jest przesyłanie wiadomości. Za pomocą komunikatów można spersonalizować doświadczenia klientów z marką, umieszczając w nich odpowiednie treści, takie jak kupony, oferty i promocje, informując ich o sposobie realizacji oferty oraz upewniając się, że otrzymają informacje jako pierwsi.
W przypadku marketingu B2B, spersonalizowane wiadomości e-mail są łatwym sposobem na stworzenie bardziej spersonalizowanego doświadczenia dla klientów, informując ich o nowych produktach i usługach, informując ich o nadchodzących wydarzeniach i treściach oraz ogólnie dostarczając im więcej informacji i szczegółów niż w przypadku zwykłej wiadomości e-mail.
Lepsza retencja klientów – Personalizacja przyciąga więcej klientów do Twojej marki, co skutkuje lepszymi wskaźnikami retencji. – Wyższa sprzedaż – spersonalizowane e-maile i inne wiadomości pozwalają skierować przekaz do konkretnej osoby, która czyta komunikat. Pozwala to na dostarczenie bardziej spersonalizowanego przekazu, który zwiększy sprzedaż. – Markowe treści – główną zaletą marketingu spersonalizowanego jest możliwość tworzenia treści markowych. Pozwala to na tworzenie treści, które są bardziej dopasowane do potrzeb klienta.
Lepsze zapamiętywanie marki – dzięki wysoce ukierunkowanym komunikatom istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient zapamięta konkretną markę. Może to skutkować lepszym zapamiętaniem marki. – Ujednolicone doświadczenie – spersonalizowany marketing tworzy bardziej ujednolicone doświadczenie dla klientów, co skutkuje lepszym postrzeganiem marki. – Zmniejszenie kosztów obsługi klienta – firmy często prowadzą ogólną komunikację.
Dzięki spersonalizowanym działaniom marketingowym przy druku naklejek https://www.copyshop.krakow.pl/oferta/naklejki/ często zmniejsza się liczba zgłoszeń do działu obsługi klienta. – Zmniejszony wskaźnik rezygnacji klientów – spersonalizowana komunikacja pomaga również zmniejszyć wskaźnik rezygnacji, co może być pomocne w utrzymaniu klientów. – Większe zaangażowanie klientów – klienci lepiej reagują na spersonalizowaną komunikację, co skutkuje lepszym wskaźnikiem zaangażowania klientów. – Poprawa wizerunku marki – spersonalizowany marketing jest powiązany z lepszym wizerunkiem marki, co jest ważne w świecie B2C. –
Zmniejszone zmęczenie marką – dzięki wysoce ukierunkowanym komunikatom istnieje mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia „zmęczenia marką”.
Brak kreatywności – Jeśli wysyłasz takie same wiadomości do wszystkich, marnujesz czas odbiorców. Jeśli możesz wysyłać spersonalizowane wiadomości do konkretnych osób, pozbawiasz się wielu niepotrzebnych komunikatów. – Przytłaczająca komunikacja – Klienci mogą być przytłoczeni ilością otrzymywanych wiadomości. Im więcej kanałów komunikacji, tym większe prawdopodobieństwo, że niektóre z nich będą mniej skuteczne.
Brak adekwatności – częstym zarzutem w przypadku marketingu spersonalizowanego jest to, że często wydaje się on zbyt spersonalizowany. – Zautomatyzowana komunikacja – klienci mogą być sfrustrowani fałszywymi komunikatami, takimi jak automatyczne numery telefonów i wiadomości e-mail. Może to spowodować, że przestaną otwierać wiadomości od firmy.
Personalizacja to sposób ukierunkowania działań marketingowych na poszczególnych klientów. Jest ona częścią szerszej koncepcji marketingu, zwanej marketingiem doświadczeń klienta (customer experience marketing, CEM).
To podejście do marketingu koncentruje się na indywidualnych potrzebach klienta w celu stworzenia dla niego pozytywnych doświadczeń. Istnieje wiele zalet marketingu spersonalizowanego, takich jak lepsze zatrzymanie klienta, większa sprzedaż, lepsza rozpoznawalność marki oraz bardziej ujednolicone doświadczenia. Personalizacja ma jednak również wady, takie jak możliwość przytłoczenia komunikacją, brak kreatywności i słaba trafność.